Agilitysportens ildsjelpris

Om agilitysportens ildsjelpris

Norsk agilityforening er en medlemsorganisasjon - av agilityfolk, for den norske agilitysporten. Vi har ikke klart å oppfylle alle medlemmenes ønsker riktig enda (som kjent ble ikke Rom heller bygget på én dag), derfor gleder det oss ekstra med de ønskene vi faktisk klarer å oppfylle!

Et (av mange) konstruktive forslag fra våre medlemmer, var å gjøre stas på de fantastiske ildsjelene som står på for norsk agility. Det gjør vi, hvert år siden 2013, ved å samle inn nominasjoner og la agilitymiljøet stemme frem sin favoritt-ildsjel.

Hvem som helst kan levere en nominasjon, og nominasjonene blir behandlet anonymt. Nominasjonstekstene blir renskrevet og sammenstilt (ofte kommer det flere nominasjoner om samme person, da setter vi sammen argumentene til én tekst). Deretter stemmes det, og avstemmingen bestemmer hvem vinneren blir.

Agilitysportens ildsjelpris er altså ikke agilityforeningens pris. Det er ikke styret som velger verken kandidater eller vinnere. Vi administrerer, og vi deler den ut. Men det er - som navnet hentyder til - agilitysportens egen pris.

Tidligere vinnere

2015:

Linda Stensrud

Nominasjonen lød slik: "Linda har, som leder av NKKs kompetansegruppe for agility, satt en ny standard for åpenhet, delaktighet og informasjonsdeling. Til tross for de begrensninger som ligger i NKKs organisering av sporten, med manglende eget apparat, har Linda sammen med resten av gruppen klart å formidle en forståelse og interesse for utøvernes ønsker og behov som norsk agility ikke har sett tidligere. Å bryte mot etablerte mønster på den måten Linda har gjort, krever mot!"

2014:

Lars Olav Torvik og Solveig Trippestad

Etter en meget jevn avstemming, valgte styret i Norsk agilityforening å dele 2014-prisen mellom de to kandidatene som hadde flest stemmer:

Lars Olav Torvik, for arbeidet med agilitydb.no

Motivasjonen bak Lars Olav Torviks nominasjon er den fenomenale jobben han gjør med agility.db, vi håper han fortsetter dette arbeidet i årene som kommer. Nominasjonen lød slik:
* Lars Olav Torvik - "for alt arbeidet med agilitydb.no Det er ikke få som bruker denne databasen. Den tjener som oversikt og orden på egne resultater, og inspirasjon til sammenlikning med andres."

Solveig Trippestad, for hennes mangeårige innsats for norsk agility

Solveig Trippestad har gitt av seg selv til norsk agility siden sportens spede begynnelse i Norge tidlig på 90-tallet. Nominasjonen lød slik:
* Solveig Trippestad -  "Har holdt på med agility siden 1992 og vært agilityinstruktør siden 1995. Hun har vært aktiv i flere klubber, holdt masse kurs og spredt agilitykunnskap og -glede i mange år. På hjemmesiden hennes finnes et hav av informasjon, baner også videre. For det fortjener hun ildsjelprisen."

2013:

NO-komiteen

Nominasjonen lød slik:

"NO-komiteen, for arbeidet med Norwegian Open: På egen fritid har de arrangert et agilitymesterskap under slagordet “Akkurat slik utøverne vil ha det!”. Makan til strålende sportslige forhold har man ikke sett verken før eller senere her til lands. De har til og med klart å lokke hit store stjerner fra det fjerne utland, som har tjent til verdifull inspirasjon for oss nordmenn. Med godt underlag, gode dommere, god plass rundt ringen, gode oppvarmingsforhold, gode overnattingsmuligheter, og ikke minst god dugnadsånd, kunne det ikke bli annet enn et godt stevne. Men slik suksess kommer ikke gratis. Norwegian Open har vært en gigantisk agilitydugnad, hvor også utøverne har vært invitert til å bidra. Men et slikt mesterskap arrangeres ikke bare en helg, det ligger et enormt arbeid før og i etterkant. Ildsjelene i NO-komiteen har lagt ned utallige arbeidstimer for å gi oss utøvere akkurat det vi ønsket oss. For det fortjener de både ære og berømmelse!"